Muka Surat

Thursday 20 August 2015

MasterShaper buat aku sedikit juling....hihihi

Juling-juling manja gitu....eh ada ke? hihihihi... Kewujudan MasterShaper nie memang tidak dpt disangkal lagi oleh pengiat Networking sedunia...kehkehkeh... sbbkan ianye OpenSource, maka ramailah yg mengambil peluang ini untuk menggunakan khidmatnye dlm memonitoring network masing-masing, malah tak kurangnye company ku....hihihi

Banyak info berguna kepada End User berkenaan khidmat yg ditawarkannye oleh program nie... dan untuk saya pule, bagi memenuhi permintaan Boss saya, saya terpaksa menambah function2 yang tidak terdpt didlm MasterShaper tu... Cuma untuk memudahkan pekerjaan Engineer2 lah...hihihi eh paham tak korang? ermmm abaikan lah...sbb saya pun tgh juling kan...jadik apa yg dipikirkan tidak selari dgn apa yg ditulis...hihihi
Oh...ada sedikit Ilmu mahu dikongsikan buat pembaca semua...lama dah tak share ilmu pekerjaan kan...hihihi meh saya story skit..kehkehkeh

Memandangkan saya nie programmer tegar PHP, kehkehkeh...ko bagilah language lain...sah aku mati kutu...hihihihi(kesian, pengetahuan limited) hihihi dah hampir 10 tahun main dgn PHP nie..hihihi dan 5 tahun menambahkan ilmu tentang Linux/Unix OS... oh meh2 nk cite nie... Ok dlm PHP terdptnye 2 function untuk anda run command line di linux/unix, sapa tahu angkat tgn...hihihi(ha ramai yg tahu rupanye...tak pelah, meh lah nk cite gak...)

Apa function dia??, ia adalah shell_exec() ataupun exec()...hihihi semua tahu ek...mende senang ek saya share...tak pelah...hihihi kedua2 function nie boleh terus digunakan untuk meng-run-kan command line sebagai contoh

function shaper()
{
    exec("/etc/init.d/shaper stop > /dev/null 2>&1 &");
    shell_exec("/etc/init.d/shaper stop");
}

hihihi boleh terus jek stopkan daemon melalui PHP... itu sample jek... boleh buat mcm2 lah secara am nye...ahaks... dgn syarat, anda semua perlu meletakkan ayat penyata ini di awal page code PHP anda...
#!/bin/bash

Kalo nk auto run PHP code dari crontab, anda perlu tambahkan ayat penyata ini
#!/usr/bin/php
supaya tak perlulah susah2 bubuh ayat penyata tu dekat crontab syntax nanti...hihihi...gituuu
Oklah...jom lah kte menyambung pekerjaan masing2...hihihi ;) daaaaa

2 comments :

  1. Singgah sini...
    Boleh je sis klu nak join...
    xde syarat pun..follow blog nieyl pon okey je =)

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)