Muka Surat

Tuesday 9 June 2015

Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan Al-Mubarak

Pejam celik - pejam celik x sampai 10 hari lagi umat Islam di seluruh dunia akan menyambut kedatangan bulan yang mulia nie kan? Sudah selesaikah hutang² kawan² semua berkenaan puasa tahun lepas atau lepas²nye??? hihihi Alhamdulillah selesai sudah ye....Syukur..

Maksudnya: “Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan.” (Riwayat. Ahmad dan Tabrani)

Tahun nie InsyaAllah saya nak start mengajar anak² saya tu berkenaan puasa... Macam Alisha tu dah 6 tahun kan skang nie, tahun lepas dptlah ajar mcm mana nk puasa, apa itu puasa, praktikalnye cuma setengah hari aje... hihihihi tahun nie InsyaAllah ajar lebih lagi.... bersahur, berpuasa, berbuka.... hihihi.. InsyaAllah.... tahun nie dia ada geng nk belajar.. ada Alya, dulu adik baru 3 tahun, nk beri pamahaman tentang puasa tu susah lagi...hihihi...


Saya ada terbaca beberapa Amalan Rasulullah SAW di bulan Ramadhan, jadi saya kongsi dgn kawan² ye... mana tahu ada yang bermanfaat buat kalian...


  1. Rasulullah SAW selalu bergegas memenuhi panggilan kebaikan seperti solat berjemaah, solat sunat, mengeluarkan sedekah, membaca Al-Quran...
  2. Rasulullah SAW akan memperbanyakkan amalan yang baik. Bayangkan kte nie sekadar org biasa, melakukan amalan hanya yang fardhu... jauh betul kte dgn Rasulullah SAW kan??? eh bukan kata kte, saya lah tu... Jom kte sama² start buat yang sunat nanti bulan Ramadhan kte bykkan lagi amalan, perbaiki amalan yang sedia kte lakukan...ye..hihihi
  3. Rasulullah SAW memang sedia kte tahu seorg yang paling pemurah kan? pada bulan Ramadhan Rasulullah akan melebih²kan lagi sedekahnye, Baginda memberi makan kepada org yang berpuasa. Jadi nanti, jika kawan² masak untuk berbuka jgn lupa masak lebih skit, boleh sedekah kepada jiran²...InsyaAllah..
  4. Banyak berdoa, terutama ketika hendak berbuka puasa. Rasulullah saw bersabda:               “Saat-saat berbuka adalah saat yang paling tepat dan mujarab bagi orang yang berpuasa untuk berdoa.” Dan doa yang selalu diucapkan ketika berdoa adalah “Ya Allah, hanya keranamu aku berpuasa, dan dengan rezekimu aku berbuka, telah hilang haus dan dahaga, maka tetap hauslah pahala bagiku, ya Allah!!”. 
  5. Rasulullah SAW selalu membaca Al-Quran.... Ada kawan² saya yang sudah pasang niat, mereka kata pada saya yang mereka mahu Khatam Al-Quran dibulan Ramadhan nie...Ya sahabat, Jika itu niat kamu....saya turut mendoakannye....Ameen,ameen,ameen... Saya doakan agar niatnye termakbul... Ameen. Saya pula, ingin memperbanyakkan lagi baca Al-Quran diwaktu "Me Time" mahu gantikan amalan² yg biasa saya buat waktu "Me Time" dgn membaca Al-Quran... InsyaAllah... Jom sama² pasang niat...hihihihi
Itulah antara amalan yang Rasulullah lakukan sewaktu bulan Ramadhan, itu hanyalah sebahagian kecil...Jom kawan² kte pasang niat yang baik²... Saya ameenkan doa atau niat kawan² tu... ameeen...hihihihi...Selamat Menyambut bulan Ramadhan kawan²...hihihihi

No comments :

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)