Muka Surat

Tuesday 21 April 2015

Tips Didapur....simpan kuih muih dlm peti sejuk

Nie semua gambo dari Mr.Goole...pinjam kejap ek Mr.Google..

Salam semua...kembali bersama tips mertuakuuuuuu....hihihihi walaupun ibu mertua ku nie suri umah namun dia sgt byk tips yang memudahkan pekerjaan saya (mungkin suriumah kan kene buat keje pantas...lebih pantas dari hat bekerja nie....uihhh kerja umah x pernah abis wehhhh...pitammmmm)... dulu tips cuci toilet kan? ada sesiapa dah cuba? mudah kan? tak perlu tenyeh kuat² sampai nk patah tangan...hihihi... cukup sekadar tenyeh malu².... dan kali nie saya bawakan tips untuk didapur pule

Saya nie tak berapa lah rajin buat karipap ke popiah ke samosa ke SEBAB.... "buat dah lah byk mcm 60 org nk makan,pastu membazir" tu kata en.somi... dah tu mana nk terhabis kan? asyiklah buang balance selepas 1 hari simpan....kesian....nk buat dah lah skit punye lama ngadap nk mengklip tepi karipap atau nk menggulung popiah atau samosa...kan kan kan.... pastu byk pulak tu...kehkehkeh...kes tak pandai nk budget...hihihihi... 


Dan sbb kesah nie lah saya jarang sekali buat kuah tersebut kecuali bila en.somi teringin nk mkn...terpaksa lah buat...terpaksa lah membazir jugak.... dari rentetan saya tu... mak mertua saya memberikan tips terhebat....super brilliant.... nk tau apa? meh..meh.. nk cite


Gini caranye, lepas jek kte dah buat kuih tu....saya ambik contoh karipap lah.... lepas dah siap semua... kte goreng seketika agak² kuning skit jek...jgn sampai masak pulak.... lepas dah goreng skit tu...angkat n toskan.... biar karipap² tu sejuk dahulu barulah kte pack kan dlm plastik, pack lah 10 bijik setiap plastik ke....pastu simpan kat peti sejuk beku.... uihhhh leh tahan gile punye lama....hihihihi Bila time nk makan.... uolls(amboiiii gedikkks) ambik 1 pack ....kuarkan pack tu dan biarkan beku tu mencair skit...pastu masakkan menggunakan api yg perlahan....


Memang terbaik ok.... teknik dia sama mcm frozen punye kuih muih lah...tapi kte buat sendiri diumah....kannnnnn...terbaekk kan??? cuba lah tau kawan² ...hihihi... dedulu saya simpan jugak tau mcm nie tapi tak digoreng...bermakna saya simpan dlm peti sejuk beku tanpa goreng namun cepat basi dan dia punye kulit karipap melekat² bila kite kuarkan dari peti dan biarkan sebelum nk goreng tu.....stressss mak encik tau.... skang tak perlu stress sbb bila dah goreng skit sebelum simpan...kulitnye lawa x melekat....cun jek


Apa???? korang dah sedia tahu tips nie???


Hahahaha saya lah yg tak bijak ek? ish ish ish..... sian saya...hihihi lepas nie no more stress.. ahaks... boleh simpan dan bila nk makan tinggai goreng....yessss... 


Ringakasan cara nk frozenkan kuih:

  • Buat kuih seperti biasa,
  • Gorengkan sedikit sahaja kuih tu tadi.... bukan sampai gareng tau...skit jek...kejap jek goreng nye
  • Lepas menggoreng toskan dan sejukkan
  • Pack kan mengikut sekali mkn...contoh sekali mkn boleh abis 10 bijik....so packkan 10 bijik setiap 1 nye...
  • Simpan didalam peti sejuk beku
Siapppppppp.... cubalah...

No comments :

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)