Muka Surat

Monday 20 April 2015

Salam bulan Rejab semua.....

Assalamualaikum semua, hari nie 2 Rejab 1436H kan? bulan rejab nie setahu saya adalah diantara bulan² (haram) iaitu bulan mulia kan? antara bulan² mulia itu termasuklah Dzulqa'dan, Dzulhijjah,Muharaam dan bulan ini.... bulan Rejab.

Amalan yang diketahui ramai yang besar ganjarannya adalah Puasa dan Berselawat keatas Nabi Muhammad SAW.... ada specific date kan pasal puasa dan ganjaran skali tapi saya tak berapa ariff jadik saya sebut umum jelah...bykkan berpuasa dan bykkan berselawat. Mudah mudahan disetiapnye...pasti ada ganjarannye... wallahu a' lam.....

Apa peristiwa penting yang berlaku pada bulan Rejab nie? ha kalo sesiapa yang sudah terlupa, pada bulan rejab nie lah terjadinye peristiwa Isra' Mi'raj.... dimana peristiwa pertama Allah menetapkan perintah bagi umat Nabi Muhammad SAW untuk solat lima waktu. Subhanallah....


Sabda Rasulullah saw lagi :”Pada malam Mi’raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril as “Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?”


Maka berkata Jibrilb as “Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rejab ini.”


Jom kte ramai² berpuasa dan berselawat juga berdoa...meh kte doa sama²


Doa ini saya ambil dari Ehsan Mr.Google...
Ameen....

No comments :

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)