Muka Surat

Friday 17 April 2015

Gulai Asam Rong Jerantut....sedapnyeeeee

Hihihihi....sapa sini org pahang???? (angkat tgn, tak yah tinggi sgt yg belakang tu)kehkehkehkeh... Sapa tahu keenakkan Gulai Asam Rong@Rom ermmmm memang sedap ok....dedulu nenek sedara saya ada buat, 1st time saya rasa masa tu kekanak rebina lagi.... memang kononnye tak suka lah pada rasa dia tu.... lepastu bila mak dah selalu buat...perghhhh nangis mkn nye wehhh... (loghat pahang skit...weh...weh...) hihihihi... mcm mana rupa gulai nie? jeng...jeng...jeng... nanti saya show off gambar dibawah k... (gambar atas ehsan sepupu kon... Nurul Faizatul Othman) hihihihi

Dari mana asalnye gulai asam rom nie? gulai nie asal nye dari pahang blah² jerantut,raub,lipis... ha blah² sana... rasanye blah temerloh tak ada dak??(ckp pahang lagi) kecuali org blah² jerantut,raub,lipis yang duduk di temerloh mesti tau pasai asam rom nie...sedapppp


Asam rom nie asalnye dari buah PERAH, tetapi sbb payah nk jumpa buah perah nie, diorg nie sgt² creatip....diaorg tukar guna buah GETAH... uihhh sedap wehhh...kehkehkeh... cara pembuatan nye pulak mcm buat jeruk tu ha....(tak tahu sgt saya mcm mana nk hasilkan asam rom nie tapi tau guna tuk wat gulai jek) kehkehkeh... rasa kuah gulai nie lemak² asam² dan unik sgt... kene buat pedas berapi ye.....baru terangkat...



Ha...buah Getah....bukak kulit ambik isi dalamnye

Ha nie lah buah Perah nye...Blah Kelantan byk kan? tapi org kelantan masak mcm tu je kan? kene tanya org kelantan nie....(kene tanya mertua saya nie)hihihihi
Saya kalo teringin nk makan gulai nie akan ambik stok asam rom dari makcik saya yang duduk di Beta,pahang... hihihihi... masak gulai nie boleh dgn ikan apa² pun...lebih sedap dgn ikan sungai lah.... uihhhhh nangis...nangis...

Cara nk masak nye mudah aje...kene ada cili padi segengam...kunyit idup setengah inci kot...skit jek...pastu daum kalsum...garam...ikan...asam keping skit... dan ASAM ROM nye...tumbuh jek bahan asam rom, cili padi, kunyit tu skali....dah lumat masuk dalam periuk yg dah ada ikan n air...masukkan daun kalsum...asam keping....masak...nk lagi sedap buh lah petai ke, keledek ke(potong kecik²) kuah akan jadik pekat....hihihi...kalau ada belimbing buluh ke...taruk ajek...uihhhh sedapnye...kalo saya memandai² buh bendi ke...terung ke...kehkehkehkeh....


Siapa yg dah terliur nie? kehkehkehkeh... kalo resepi tadi tu salah maafkan saya ye....saya bukan berasal dari sana.... cuma mak saya jek dari raub..ahaks...(maaf ye kalo x betui) hihihi.... kalo ada cara lain meh kongsi ngn saya...hihihi


oklah...terus terasa nk buat gulai asam rong@rom mlm nie??? mkn ke en. suami??? kehkehkeh...(leleh dah air luir nie time bercerite tentang gulai asam rong..)hihihi


Dannnn inilah dia Gulai Asam rong@rom nye....nyum²... Nurul...nanti masakkan tuk saya ye... hihihihi Nurul org Jerantut....kepakaran nye nie...hihihihi

1 comment :

  1. Admin tumpang sekejap yer...
    Mana -mana individu yang berminat melanjutkan pengajian di Kolej Komuniti Temerloh, Pahang dalam program 'Furniture Design' boleh hubungi sms/wassup di 0148004302 -mohd, Yuran semester yang murah dan dapat elaun(bukan pinjaman) lagi
    elaun : rm1200/sem
    yuran : rm200/sem
    https://www.facebook.com/PerabotKKtemerloh

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)