Muka Surat

Friday 27 March 2015

Backup & Restore DB using MySQLDump

Erm...apasal tajuk tetibe pasai keje nie kan? bukan apa buat semakan saya jugak nanti²....
Jadik saya sematkanlah step nye disini....kot kalo ianye berguna buat anda jugak Alahamdulillah, pada yang expert jgn marah ye tentang post simple dari saya nie ye....
This is for Linux@Unix user.


1- Login lah server yang korang nk backup DB dia tu... as a super user k... Slalu saya guna PuTTY lah


Backup MySQL
2- Kemudian type command line nie tuk perform backup ye, saya gunakan MySQLDump. Byk lagi cara lain tapi bagi saya nie mudah.hihihihi
Ini bagi 1 DB sahaja
>>/usr/bin/mysqldump -u root -pyourpassword yourDBname | gzip > /home/db_backup_`date '+\%m-\%d-\%Y'`.sql.gz
Ini pula bagi kesemua DB didalam mysql server anda
>>/usr/bin/mysqldump -u root -pyourpassword --all-databases | gzip >  /home/db_backup_`date '+\%m-\%d-\%Y'`.sql.gz
3- Kawan² jugak boleh buat dia run auto dgn meletakkan code diatas di crontab anda. Saya ada contoh dibawah nie. ai nye akan berlaku pada pukul 11:05 minit malam pada hari Sabtu. hihihi....bab crontab nie saya tak include lah ye...lain kali saya buat cacatannye.
Kalo anda check di /home directory mesti dah ada file yang anda create tadi...ini yang kalo anda run command backup direct lah....kalo run di crontab...kene lah tunggu waktunye tibe, baru dia runkan command line anda tu...hihihi


Nie contoh crontab nye...click pada gambo nie untuk view lebih jelas...halus sgt pulak ye...hihihihi maaf
Nie pulak hasil backup file yang saya telah buat secara auto run tu...simpan backup nie ikutlah policy masing²ye...nak simpan sampai 3 4 bulan pun boleh...hihihi...suka ati...
Restore MySQL
1- Anda semua pergi ke directory dimana file backup anda tu disimpan...tadi kte simpan dekat /home kan? so pergi di /home
2- Unzip dulu file backup tadi, sesudah unzip baru boleh guna k...saya simpan as zip file untuk kecilkan skit size file tu...ahaks...itu tujuan saya zipkan dia...
>> gzip -d namafile.sql.gz
Ini bagi 1 DB sahaja
>>mysql -u root -pyourpassword yourDBname < namafile.sql
Ini pula bagi kesemua DB didalam mysql server anda
>>mysql -u root -pyourpassword < namafile.sql

Tak perlu mention nama database anda....itu sahaja beza nye....

Taraaaaaa.....dah siap...Backup semua Database kte nie penting, buat nye apa² terjadik kepada MySQL server kte tu, kan mudah...just restore sahaja the latest backup file....yehaaaa

No comments :

Post a Comment

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak... Jemput datang lagi ;)

Click Meeeeeee

Best blog diorg nie...Jom terjah!

Sumber BW saya yang utama ;)